| Mud-intresset
| ||
Varför är intresset för MUD så lågt numera? Jag antar att WoW har ett finger med i spelet, men WoW är ju inte rollspel. |
bräk |
Tror det kan vara för att det är ganska svårt att som nybörjare fastna för MUD. Mig tog det en bra stund innan jag insåg tjusningen. Idag är det nog för få som säger till sina kompisar att "testa ett textbaserat spel som är skittråkigt första timmarna men sen blir roligt". Folk vill ha roligt direkt. Det finns så pass stort utbud idag att man ofta väljer det med en fin förpackning och som verkar enkelt och roligt från början. Egentligen bara antaganden. | ||||
Skuggmannen |
Man kan gissa på det föregående skrivare sade men skall man gå in lite djupare kan man väl säga: 1. Folk är för ivriga. De skall fastna för spelet på en gång, och MUD är sällan något man fastnar för på en gång. Det kan ta en vecka, en månad eller ett år att fastna. För mig tog det ett år, men jag hade tålamod nog att vänta. Nu när det finns så otroligt många alternativ ger man inte saker lika lång tid. Färre hinner att fastna för MUD. 2. När någon väl intresserar sig för MUD tenderar ett antal MUD att ha för upptagna spelare, för idlande spelare eller helt enkelt för otrevliga/egocentriska spelare för att man skall kunna få hjälp att komma in i världen. Är det svårt att få kontakt med folk eller om många uppför sig som barnsliga idioter minskar intresset för att fastna för ett särskilt MUD och har man aldrig prövat MUD tidigare och det blir första intrycket kanske man inte försöker mer. 3. Som föregående skrivare sade, man tipsar nog inte lika mycket sina kompisar om MUD längre och när man väl gör det så kanske man inte försöker få igång dem lika mycket som förr. Kanske man inte tror att de orkar ladda ner Zmud och sådant för att underlätta deras muddande då alltfler börjar dra sig för att ladda ner "okända" program pga virusrisk, hackers osv. Finns många anledningar till denna punkt. Så orsakerna är nog många till att MUD ligger lite i skymundan i dagsläget, men det beror nog bara till viss del (kanske 50%) på spel som WoW, Guild Wars etc. Fast bara spelarna försökte locka kompisar mer kan man troligtvis få fler spelare att börja. Men å andra sidan...bättre få spelare som är hängivna än en stor spelbas där de mesta är egocentriska idioter. Och åtminstone jag har på olika håll på nätet märkt att spel som MUD fått mer intresse igen. Kanske har "hysterin" kring spel som WoW och dyliknande lagt sig. Det är inte "nytt" längre. | ||||
Pripps Inlägg: 15 |
Tja lågt är det väll inte men många har väll kommit in i en rutin där man kommit bort från att spela det nu när Svenskmud är nere så. | ||||
Alendiel |
SvenskMUD är inte det enda muddet... SvenskMUD var för övrigt ett fruktansvärt trist chatmud, där knappt någonting nytt och intressant skapades. | ||||
Bregalad |
Det fanns uppenbarligen flera (många?) som inte spelade i SvenskMUD utan använde det för chat. Dock har jag själv aldrig använt det som ett "chat-MUD", totalt ointressant för mig. Jag spelade/upplevde SvenskMUD, och hoppas få göra det igen. För övrigt tycker jag bräk och Skuggmannen hade vettiga åsikter om det som tråden handlade om från början. Dock tycker jag att en stor fördel med MUD är att det just är så enkelt att bara hoppa in och spela. 5 minuter räcker ibland och kan vara givande, man behöver inte lägga timtal varje gång. (Dock finns en initial tröskel.) |