![]() | Mud program
| ||
Vilket program rekomenderar ni att använda för att mudda? Jag kan inte skriva åäö på telnet så jag måste skaffa ett annat program. |
Rikard ![]() |
Eller finns det något annat sätt att lösa problemet med svenska bokstäver? | ||||
Skuggmannen Betatestare ![]() ![]() Inlägg: 24 |
Pröva Zmud där. Det är ett bra program. Sedan finns givetvis program som putty också, men det väljer du själv vad du tycker känns bäst. | ||||
Korba admin ![]() ![]() ![]() ![]() Inlägg: 147 |
För att få svenska tecken i telnet brukar man behöva aktivera binärt sändläge. Detta gör man genom att trycka + (knappen till höger om å) för att komma in i kommando läge. Därefter skriver man "Set outbinary". Detta förutsätter nog dock att du kör någon *nix-variant. --- Korba | ||||
... ett alternativ till Zmud (som kostar pengar) är Pueblo (http://pueblo.sourceforge.net/pueblo/) --- Korba | ||||
Varion ![]() ![]() Inlägg: 4 |
Ytterligare ett alternativ till Windows telnet är Putty - http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html | ||||
Rivfader betatestare ![]() ![]() Inlägg: 7 |
SPAM! | ||||
![]() |
ja, satan. jag får fixa :p | ||||
Torelf ![]() |
Och om man kör Linux/Unix/OS X, vad rekommenderar ni då? Telnet i Linux ger samma resultat på Windows, d.v.s. åäö ger andra bokstäver. | ||||
Och om man kör Linux/Unix/OS X, vad rekommenderar ni då? tintin++ är rätt trevlig om man vill ha en text-klient. Telnet i Linux ger samma resultat på Windows, d.v.s. åäö ger andra bokstäver. Testa att slå på outbinary: Ctrl+^ set outbinary --- Korba | ||||
Somijoz ![]() |
Ändra till "Västerländsk ISO Latin 1" i Terminalinställningarna i OS X. Skriv därefter "toggle outbinary" när du startat Telnet. Därefter ska det inte vara några problem med svenska tecken. | ||||
NetShade ![]() |
PortalGT är trevligt om man vill ha kartor och sånt. Kör man *nix så fungerar Tinyfugue suveränt tycker jag. Har kört det i ganska många år utan större problem. |