Korbas lilla gryt
Du är inloggad som Gäst tillsammans med 0 medl. 5 och gäst(er) inga nya meddelanden
Forum / Allmänt snack / Svartdalen Vacker?

Korba
admin
+++
Inlägg: 147
Svartdalen Vacker?
Skrivet 2001 15/8 11:04 Quote

Av månadens fråga att dömma så tycker hälften av alla besökare att svartdalen är den vackraste platsen i Muddien. Har alla blivit så förvridna av ondskan att allt som numera uppfattas som fagert är mörker, föruttnelse, ondska och döden?

---
Korba

Theresia
Skrivet 2001 16/8 12:02 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Det är nog snarare så att fåtalet som nu tycker det sitter på dynamiska ip:n och röstar en väldig massa gånger för att få oss andra att tro att det är allmänhetens åsikt att den är vacker...

Korba
admin
+++
Inlägg: 147
Skrivet 2001 16/8 13:40 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Hurmf,.. då är det bäst att jag sätter stopp för den typen av fusk också. Jag hoppas dock verkligen att ingen beter sig på detta viset. Men, men. Man kan aldrig vidtaga för många säkerhetsåtgärder. Detta kommer att åtgärdas innan veckans slut. Tyvärr så lär väl frågan förbli manipulerad. Vem vet, kanske gör jag lite manipulering själv ;)

---
Korba
Bahan
Skrivet 2001 16/8 19:49 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Hur kan du vara så säker på att det inte är tvärtom? Att det är de som tycker att alla andra platser är vackrare som röstar om och om igen?

Korba
admin
+++
Inlägg: 147
Skrivet 2001 17/8 11:30 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Ja det kan man ju givetvis inte vara säker på vad vi dock kan vara säkra på är att väldigt många ip-nummer tycker att svartdalen är vackraste platsen i muddien.

Tyvärr så finns det ingen perfekt motmedel mot fuskare. Jag känner till två alternativ. Det ena är att låta folk registrera sig för att få rösta. Detta blir ju dock lite omständigt. Jag tror inte att någon skulle orka med ett sådant system på en sådanhär ynklig sida. Men vem vet, växer utbudet på sidan kanske något sådant kommer för att öka interaktiviteten. Sen finns det ett alternativ till som minimerar altalet fuskare som jag förmodligen kommer att implementera idag. :)

---
Korba
Alexander "Tarkhgar" Woxlin
Skrivet 2001 19/8 14:17 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Korba kanske borde formulera sin fråga lite annorlunda, detta då jag personligen fattade det som om det rörde sig om den vackraste platsen i SvenskMUD med tanke på det svenska språket. Jag förstod inte heller att man skulle vara IC även på WWW som sannerligen inte har något med SvenskMUD att göra.

Korba
admin
+++
Inlägg: 147
Skrivet 2001 20/8 18:17 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Jag har funderat en hel del på din fråga och vet inte riktigt hur jag skall svara på den.

Jag håller helt med dig om att en hemsida på WWW:n inte har någonting med det rollspelande SvenskMUD att göra. Men som nästan allt annat så är detta en tolkningsfråga. Bara som ett exempel, alla fram tills nu har skrivit i forumet med sina namn ifrån SvenskMUD. Detta i sig betyder ingenting då de lika gärna kan ha dessa namn som alias i andra sammanhang. Men detta ger oss en ledtråd av hur folk tolkar forumet. Med detta menar jag bara inte det som jag har kallat "forum", faktum är att jag väljer att se hela sidan som ett forum för SvenskMUDdare. Det korrekta namnet på den avdelningen som nu heter "forum" borde egentligen vara "diskussionsgrupper" eller någonting liknande. Hur som helst. Som jag ser det så gör folk på samma sätt som inne i SvenskMUD, blandar sina karaktärers uppförande, egenheter och erfarenheter med sina egna. Vilket jag tycker passar mycket bättre på denna sidan än i SvenskMUD.

Tillbaka till frågan "Vilken plats är vackrast i Muddien?". Tyvärr så är jag inte så begåvad i det svenska språket som jag skulle vilja vara. Jag stavar som en kråka och måste ofta starta upp Word och skriva ordet ett par gånger för att se vad som ser rätt ut och för att få hjälp av rättstaveren. Utöver detta så slarvar jag ofta samt särskriver. Det händer även att jag inte alltid får meningarna formulerade som jag vill och lämnar dem där med öppna för tolkning. Som i detta fallet.

Nu kan man se detta på ett par olika sätt. Först skall jag väl säga att detta bara är spekulationer. Sidans koncept är inte särskilt planerat. Ända målet jag har är att skapa en trevlig sida som underhåller folk.

Hur som helst. Min första tanke när jag försökte bearbeta din fråga och hitta ett vettigt svar var att själv låta besökarna tolka allt innehåll på sidan utan min inblandning. Vilket du gjorde. Om än på ett annat sätt än vad jag tror att övriga besökare har tolkat innehållet. Till detta kommer då en földfråga, mitt inlägg i "Allmänt snack". Efter denna definitionen så skulle svaret på detta givetvis bli att även jag gjorde min tolkning. Jag tolkade min egen fråga som en fråga till min karaktär "Korba". Korba reagerade då på resultatet och kommenterade detta i forumet.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att jag ställde frågan IC. Skulle detta vara fallet så formulerade jag mig mycket dåligt då frågan kan tolkas lite hur som helst. Då stämmer hela ditt inlägg till punkt och pricka.

Tyvärr, måste jag väl säga, så vet jag inte riktigt svaret på ämnet i sig. Allt beror helt på vilket perspektiv man väljer att se situationen. Men för att ge dig ett svar på din fråga så tänkte jag inte alls när jag skrev frågan. Ett problem vi oftast stöter på i SvenskMUD. Det kanske är en obotlig smitta som sprider sig utöver hela Muddien för att sedan rasera hela den reella världen ;)

Jag kommer nog att fortsätta att låta besökarna tolka efter eget tycke. Tycker de att det är på sin plats att svara som deras karaktär så kan de göra det, tycker de inte det så är det bara att låta bli. Man kan ju dock tycka då att det skulle vara på sin plats, om möjligheten ges, skriva om kommentaren är IC eller OOC. Men som sagt, detta är helt upp till besökarna. Men själv skall jag iaf försöka att själv formulera mig bättre.

---
Korba
Tarkhgar
Skrivet 2001 21/8 17:27 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Hur tänkte egentligen IC-Theresia då? Theresia af Aracia hoppar på andra äventyrare och besökare av detta, ja... gudarna vet vad, med att beskylla dem för att använda sig utav något hon kallar "dynamiska ip:n"?!

Theresia
Skrivet 2001 22/8 09:58 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Ja "dynamiska ip:n" är en stor kraft som lätt kan missbrukas i fel händer.

Korba
admin
+++
Inlägg: 147
Skrivet 2001 22/8 11:07 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Om man kall gå änu djupare så är det faktiskt inte alls så svårt att fuska lite i frågan. Eftersom frågan är så simpelt uppbyggt så kan man med lite kunskaper i c/c++ och lite kunskaper om tcp/ip-stacken lägga valfritt antal röster på frågan. Men vi får väl hoppas att detta inte sker och att ingen tar detta inlägg som en utmaning. ;)

---
Korba
Bahan
Skrivet 2001 22/8 21:15 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Njae... det är frågan det :)

Star
Skrivet 2002 17/2 01:26 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Gah... finns det får?

Star
Skrivet 2002 17/2 01:32 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Okejdå!, den är väl vacker då =0P

Speciellt att jobbiga talgoxar och djur som stör en hela tiden men annars är det, det lugnaste ställe på muddien.

Molgrum
Skrivet 2002 23/2 22:43 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Talgoxar och djur i Svartdalen? Var har du fått det ifrån?

Rivfader
Skrivet 2002 12/11 08:43 Ämne Sv: Svartdalen Vacker? Quote

Kanske är lite sent att skriva på den här tråden, men vafaen:

Svartdalen är faktiskt den vackraste platsen i SvenskMUD... alltså om man ska gå efter det svenska språket och dess detaljrikedom... men annars så är den ganska ful om man tänker på innehållet ;P~

Gryningstid

Enraders...
[3/4 21:44] <Kvast1> svenskmud.com 2046, kom och spela
[2020-05-10] <Xelniga> Gott att svmud lever 2020
[2019-01-03] <Rofer> Först i år!
[2018-08-21] <Advendosa> Lotsar: Verkar lurt. Men ha lite tålamod. Borde lösa sig snart.
[2018-04-18] <Gandor> YEAH!
[2014-08-23] <Froddo> Kom och lira igen!
[2014-08-23] <Froddo> http://akt3.svmud.se/
[2014-08-23] <Froddo> https://www.facebook.com/ groups/315469728629593/
[2014-08-23] <Froddo> KUNG!
[2011-07-31] <Budbäraren> Och ett webgränssnitt finns det minsann det med. Surfa in på 88.80.20.26.
[2011-07-31] <Budbäraren> SvMUD är tillbaka på 88.80.20.26:2046!
[2011-07-30] <Aroos> Aroos was here!
[2011-06-12] <Rivfader> Brumm.
[2011-03-26] <Balin> Balin was here.
[2010-06-12] <Fuerza> ja zmud vägrade på min med... cmud? det får jag kolla upp :) Tack jaak!
[2010-06-10] <Jaak> Cmud funkar till w7 och zmud funkar ibland, gör inte det på min dator, men på min brors
[2010-05-28] <Fuerza> Någon som vet någon MUDklient som funkar till win7?
[2010-01-09] <Fenix> :&
[2009-10-02] <Morgoth> Ibland längtar man tillbaka till gamla svmud... good times.
[2009-07-20] <Bachus> Ja jävlar, tiden går.... Snart sitter man där med sixten i höger och underar vart tiden tog vägen...
[2009-05-31] <Handfaste> saknar alla muddare
[2009-05-13] <Winter> Tjaaaa! Saknar er alla! Vi borde dricka sprit och äta pizza någon gång!
[2009-05-01] <Theresia> wiiho! hur är läget med er? lyssnade av en händelse på lite musik som skrek MUD så ja var tvungen att komma och hälsa på. puss!
[2009-04-21] <Bachus> Det var ett tag sedan, ärade muddare. Meep meep
[2009-04-20] <Lotsar> Är Gryningstid nere igen?
[2009-04-07] <Rofer> Nu gick den definitivt under. Utan förvarning.
[2009-03-17] <Jaak> Hej, gick världen under?
[2009-03-16] <Gaash> uppe igen! hurra!
[2009-03-15] <Gaash> Det varade inte länge :/
[2009-03-15] <Sokar> Muddet är uppe igen.